Da vieira e do horizonte
Ao longo de case dous séculos, a cultura en Galicia tivo como un dos seus quefaceres básicos a construción identitaria e mesmo nacionalitaria. E se Galicia e a súa cultura chegaron a onde están débese en gran parte a ese traballo ímprobo dunhas elites que, en condicións xeralmente adversas, propiciaron que esa construción fose posíbel.
No ámbito das artes, en diversos momentos chegaron a fixarse claves identitarias puntuais, a modo de follas de ruta. Que cumpriron o seu servizo, mais foron insuficientes e superadas. Porque no campo de acción da cultura e da creación plural das artes a fixación de trazos concretos dunha identidade racional, lóxica e cartesiana vólvese problemática. Porque a arte constitúe unha metamorfose incesante, unha deriva continua que rompe con toda rixidez, canon ou enrocamento normativo. Sendo ademais que as artes abranguen todo o campo do real e o imaxinario, do colectivo e o individual, do emocional e do sensíbel, da intuición, do símbolo, do mito, do soño...
E ese campo fenoménico das artes é tan complexo e paradoxal, que resulta imposíbel a fixazón de liñas claras de identidade. E iso supoñendo que tal cousa fose desexábel. Os artistas, que, como calquera cidadán, están loxicamente influídos polo seu medio, e sobre el deben incidir e actuar, han de romper con toda forma de determinismo, abranguendo o máis vasto campo de visión e de experiencia posíbel. Deben aspirar ao alento máis achegado ao uomo universale albertiano e leonardiano. Porque a reflexión identitaria pode ser pertinente en certas doses, para a ubicación do artista na realidade e na comunidade, pero un enfatismo excesivo ou unha cristalización en claves determinadas -que sempre resultarían cuestionábeis-, poderían chegar a ser redutoras e castrantes.
A arte galega campa hoxe por parámetros de enorme apertura, de absoluta acuidade universal. Os nosos artistas son cidadáns do mundo. Dominan amplas perspectivas culturais e artísticas no espacial como no temporal, practican todos os xéneros e hibridacións e non lles son alleos ningún medio ou técnica, por emerxentes ou novedosos que sexan. Teñen unha formación plural e ampla, máis cosmopolita que nunca. Esta é a mellor noticia. A plena homologación coas inquietudes máis punteiras e ambiciosas do noso tempo. Calquera outra atitude sería involucionista e restritiva. Nun mundo globalizado, calquera acción artística en calquera lugar atañe e establece sinerxias ou tensións con calquera outro punto do mapa, pois a sociedade da comunicación así o permite. Por outra parte, os sectores máis lúcidos de Europa e de Occidente foron abandonando o seu etnocentrismo, abríndose a outras áreas culturais, asimilando incluso as artes primixenias de todo tempo e lugar... creándose unha estimulante e complexa ágora de interacción aleatoria e exponencial.
De aí que ningunha formulación identitaria -caso de producirse- poida deixar de ser aberta e fluída. O contrario sería caer nun discurso esencialista que, ademais de cuestionábel de raíz, resultaría limitador, se non suicida, e máis na esfera da creación e da acción cultural, na que a porosidade ha de ser absoluta.
Porque máis que nunca na época da mundialización, os conceptos de territorio, lugar ou identidade, entre moitos outros, vólvense máis fluídos e menos enfáticos, desde o punto de vista da interacción cultural e humana. O suxeito recibe e emite ondas e cartas de navegación desde todos e para todos os portos. E ese xogo, no que se extraviarán os partícipes dun cosmopolitismo alienante, acrítico e conformista que confonden estar à la page coa grande viaxe da cultura, permitirá un alento creador de grande envergadura aos artistas formados, lúcidos e autocríticos, fieis a un proxecto de autenticidade creadora.
A meu ver, a arte en Galicia, como o conxunto da súa cultura, vive un momento xermolante e expansivo de gran alcance, pois está a explorar os camiños todos da acción humana, todas as emerxencias e realidades do mundo da vida, sen renunciar á súa singularidade. Mais sen obsesionarse coa construción dunha identidade normativa. E non porque os seus máis lúcidos creadores vivan despreocupados ou alleos a esa inquedanza, senón porque saben que a arte vai máis alá, xa que a máis fecunda viaxe da arte aspira á destrución da norma, á creación doutra voz, ao ensanchamento de horizontes para a percepción, á creación de interrogantes tanto ou máis que de respostas, á tensión exploradora -como a ciencia e a tecnoloxía- nos rumores dos límites...
Por fortuna, a impresión que os mellores creadores e teóricos da arte deron sempre en Galicia, e hoxe máis que nunca, é a da espiral e a da vieira. A da espiral: círculos cada vez máis expansivos e abertos. A da vieira: estrías cara a todos os puntos do espazo. Quizais non outros símbolos levaba tatuados, nos antebrazos da súa constelación navegante, Manuel Antonio cando, acobadado á proa, soñaba navegacións nas que 4 x 4 = 32 ou incluso 64.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.