_
_
_
_
teatre
Crítica
Género de opinión que describe, elogia o censura, en todo o en parte, una obra cultural o de entretenimiento. Siempre debe escribirla un experto en la materia

‘Les mans’ a La Villarroel: Ego, feina, amor

El dramaturg Llàtzer Garcia presenta una parella guapa, talentosa i aparentment exitosa amb una relació on conviuen el penediment, la gelosia professional i la culpa

Raquel Ferri i Ernest Villegas, en una escena de 'Les mans', a La Villaroel.
Raquel Ferri i Ernest Villegas, en una escena de 'Les mans', a La Villaroel.
Oriol Puig Taulé

Quan el dramaturg Llàtzer Garcia escull un tema, sempre arriba fins al final. La família a La pols o Els nens desagraïts, el pas de la joventut a la vida adulta a Al final, les visions o Els somnàmbuls… Gran cinèfil, la seva passió pel setè art s’ha traslladat en propostes com Johnny & Vienna o en la direcció de Breu introducció al western. En aquesta ocasió, l’autor ens parla d’amor i de feina. Quan barregem una relació sentimental amb una de professional sempre n’hi ha una que surt perdent, i a Les mans Garcia ens presenta una parella guapa, amb talent i aparentment d’èxit.

La Paula és una jove directora que està rodant la seva primera pel·lícula: una història inspirada en la relació amb el seu nòvio, l’Isaac, que també n’és el protagonista. La persona que inspira una ficció és la més encertada per protagonitzar-la? Raquel Ferri i Ernest Villegas interpreten amb passió aquesta parella que s’estima de manera imperfecta, on l’amor conviu amb el penediment, la gelosia (professional) i la culpa. Acomiadar algú no és mai fàcil, però encara ho és menys quan resulta que és la teva parella i és el teu projecte més personal. Els egos, el narcisisme i les inseguretats pròpies dels artistes es barregen amb la salut mental: no arribem a saber què li va succeir a l’Isaac en el passat, però el seu present ens en dona força pistes.

Sílvia Munt dirigeix amb tacte i ofici aquesta proposta molt despullada, que té lloc en una elegant casa de muntanya (tocadiscos, fusta, ciment) que és alhora refugi i presó, com passava a Anticrist (Lars von Trier, 2009). Els dilemes ètics de fer servir material real per construir ficcions s’uneixen a la diferència d’edat i als rols de poder que hi ha entre una directora i un actor. De qui és una història, de qui la viu o de qui l’explica? L’obra comença d’una manera una mica abrupta i en un primer moment costa endinsar-se en la intimitat de la parella, però a partir de la segona meitat el text funciona com un rellotge. Els drets morals també existeixen, i el vampirisme pot ser una forma de creació artística. I no s’ha d’oblidar mai: els pares acostumen a ser els nostres crítics més despietats.

Les mans

Text: Llàtzer Garcia

Direcció: Sílvia Munt

La Villarroel

Fins al 4 d’agost

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Oriol Puig Taulé
Oriol Puig Taulé (Sabadell, 1980) es crítico y cronista de artes escénicas. Es licenciado en Historia del Arte y tiene un Máster en Estudios Teatrales por la Universidad Autónoma de Barcelona. Coordina la sección de teatro y danza del digital cultural 'Núvol', y lo encontraréis en los escenarios más insospechados
Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_